قرآن مجید میں قریب سات سو سے زیادہ آیات میں لفظ علم کے مشتقات کا ذکر کیا گیا ہے اور یوں ہی احادیث میں بھی بے شمار جگہوں پر علم اور اس کے متعلقات زیر بحث آئے ہیں۔ اللہ تعالیٰ کے صفاتی ناموں میں سے ایک اہم نام ” العلیم” بھی ہے۔ قرآن مجید نے تین جگہ “علام الغیوب” کی صفت بھی خدا کے لیے استعمال کی ہے۔ علم کا منبع و مصدر سبھی کو پیدا کرنے والا خدا ہے۔ اور اسی نے سبھی کو علم عطا کیا ہے۔ اسلامی علمِ کلام کی رو سے علم تصور اور تصدیق کے مجموعے کا نام ہے جو خارج میں کسی حقیقت کو صرف معلوم کر لینے سے عبارت نہیں ہے بلکہ اسے تجربے کی بنیاد پر باقاعدہ یقین کی حد تک محسوس کرنے اور برتنے کا نام ہے۔ علم اس وقت تک معرفت نہیں بنتا جب تک وہ مکمل طاری نہ ہوجائے۔ ہمیں یقینی طور پر یہ معلوم ہے کہ بہت سی ایسے حقائق ہیں جو احساس کے دائرے میں نہیں آتے بلکہ وہ احساس سے ماورا کسی جگہ کے حقائق ہیں اور یہ حقائق ہمیں فقط وحی کے ذریعے ہی معلوم ہو سکتے ہیں۔ یہی وجہ ہے کہ سبھی مذاہب بالعموم جب کہ اسلام بالخصوص وحی اور پیغمبروں کی اہمیت پر زور دیتا ہے۔ اس اعتبار سے قرآن کے نزدیک حسی علم دراصل علمِ غیب تک رسائی کے لیے ایک ذریعہ ہے اور اس سے بڑھ کر کچھ نہیں۔ یہی وجہ ہے کہ نبی کریم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم عمومیت سے یہ دعا کیا کرتے تھے کہ اے اللہ مجھے اشیا کی حقیقتیں دکھا دے۔ یہی وہ عروج ہے جس کی جستجو انسان میں ازل سے رکھ دی گئی ہے۔ یہی وہ علم ہے جو آدم کو روزِ ازل دے دیا گیا تھا۔ مغربی مفکرین بھی قریب اسی نتیجے تک پہنچتے ہیں کہ علم کے حصول کے ذرائع میں اہم ترین ذریعہ تجربہ ہے اور ظاہر ہے کہ بہت سی چیزوں کی حقیقت جاننے کے لیے اس تجربے کو حسی دائروں سے ماورا ہونا چاہیے۔
#ریحانگیلانی
The Quran mentions the term ‘ilm (knowledge) in various forms in over 700 verses. Similarly, countless references to knowledge and related concepts are found in the hadiths. One of the most significant names of Allah is Al-‘Aleem (The All-Knowing). The Quran also uses the attribute ‘Allam al-Ghuyub’ (Knower of the unseen) for Allah. The source and origin of all knowledge is Allah, the Creator of all, who has bestowed knowledge upon His creation. According to Islamic theology, knowledge is not merely about understanding or recognizing external realities. Instead, it is a combination of conceptualization and verification, leading to a state of certainty. It involves experiencing and fully internalizing a truth until it becomes absolute conviction. Knowledge transforms into ma‘rifah (spiritual insight) only when it fully pervades one’s being. We know for certain that there are many realities beyond the realm of sensory perception. These truths, which transcend the physical senses, can only be known through revelation (wahy). This is why all religions in general, and Islam in particular, emphasize the importance of revelation and prophets. From the Quran’s perspective, sensory knowledge serves as a means to access knowledge of the unseen (‘ilm al-ghayb) and nothing more. This is why the Prophet Muhammad (peace be upon him) frequently prayed, “O Allah, show me the realities of things as they truly are.” This quest for higher knowledge has been an intrinsic part of human nature since creation. It is this knowledge that was granted to Adam on the very first day of his existence. Western philosophers have reached a similar conclusion, recognizing experience as one of the primary means of acquiring knowledge. However, they also agree that to understand the essence of many things, this experience must transcend sensory boundaries
Leave a Reply